Ekspansja na rynki zagraniczne to jedna z popularnych strategii zwiększania sprzedaży. Współczesna logistyka umożliwia dotarcie nie tylko do klientów na wspólnym rynku unijnym, ale i do bardzo dużej grupy odbiorców na całym świecie. Przewoźnicy i kurierzy obsługujący dostawy zagraniczne prowadzą eksporterów przez proces dostawy do miejsca docelowego krok po kroku, co zachęca przedsiębiorców do szukania swojej szansy poza granicami naszego kraju.
Planując wysyłkę za granicę, warto wiedzieć, jak przygotować opakowanie zewnętrzne paczki międzynarodowej. Wytyczne nie różnią się specjalnie od krajowych, ale dobierając opakowania, warto zwrócić uwagę na ich jakość. Dostawy zagraniczne to większa odległość, dłuższy czas i więcej cykli przeładunkowych, które musi wytrzymać nasza przesyłka. Rozwiązaniem zapewniającym odpowiednią wytrzymałość przy większym obciążeniu jest solidne opakowanie zewnętrzne i dobre wypełnienie paczki. Sprawdźmy, jakie czynniki wpływają na paczki międzynarodowe w procesie dostawy.
Jakie obciążenie musi wytrzymać opakowanie do wysyłki za granicę?
Jakość opakowania to jeden z podstawowych elementów zapewniających bezpieczne dotarcie paczki międzynarodowej do adresata. Dostawy zagraniczne to większe obciążenie opakowań zewnętrznych i dłuższy czas realizacji zamówień, często w zmieniających się warunkach atmosferycznych.
Przygotowując przesyłki międzynarodowe, warto wziąć pod uwagę dodatkowe obciążenie opakowań, które jest spowodowane czynnikami takimi jak:
- długi czas transportu i zmieniające się warunki,
- zwiększona liczba przeładunków w procesie dostarczania paczek międzynarodowych,
- obsługa paczek przez maszynowe systemy sortowania międzynarodowych w centrach logistycznych,
- ekstremalne obciążenie paczek zagranicznych podczas transportu,
- opcjonalne kontrole i weryfikacja zawartości paczki.
Dłuższy czas transportu paczek wysyłanych za granicę
Większa odległość i liczba centrów logistycznych, przez które paczka musi przejść na drodze do nabywcy, to dłuższy czas transportu i duże prawdopodobieństwo zmiany warunków (temperatury i wilgotność) w trakcie przewożenia i przeładunku. Wilgoć osłabia strukturę opakowań kartonowych, co zmniejsza ich wytrzymałość. Mając to na uwadze, przesyłki międzynarodowe lepiej pakować w nowe mocne opakowania, które wytrzymają automatyczne i ręczne cykle przeładunkowe na drodze do celu.
Większa liczba cykli przeładunkowych w dostawach międzynarodowych
Dostarczenie paczki do odbiorcy zagranicznego wymaga znacznie więcej cykli przeładunkowych niż w przypadku przesyłek krajowych. Twoja paczka przechodzi przez sortownie krajowe, huby lotnicze, procedury celne, sortownie w kraju docelowym i na końcu trafia do lokalnego kuriera. Każdy taki etap to potencjalne uderzenie, zrzucenie czy wstrząs. Zużyty karton i niewłaściwe wypełnienie paczki to ogromne ryzyko, że przesyłka nie wytrzyma trudów podróży i zostanie uszkodzona.
Maszynowe systemy sortowania paczek międzynarodowych
Automatyczne systemy sortujące choć ułatwiają, przyspieszają i ograniczają ryzyko pomyłki podczas sortowania, mają swoją specyfikę, która wymaga odpowiednio przygotowanych mocnych opakowań zewnętrznych. W dużych centrach logistycznych paczki są sortowane przez maszyny – przesuwane, spychane i zrzucane na taśmociągi. Systemy te są zaprojektowane z myślą o wytrzymałych, standardowych opakowaniach. Wszelkie osłabienia, stare naklejki czy miękkie rogi mogą spowodować zablokowanie maszyny lub rozerwanie paczki. Warto też dodać, że systemy maszynowe ograniczają też możliwość foliowania pojedynczych paczek folią stretch, która może utrudniać przemieszczanie paczki na zautomatyzowanych taśmociągach.
Ekstremalne obciążenie opakowań w transporcie międzynarodowym
Obciążenie opakowania zewnętrznego przesyłek międzynarodowych nie wynika jedynie z liczby cykli i pracy maszynowych systemów sortujących. Warto pamiętać też o tym, że przesyłki międzynarodowe są koncentrowane i zazwyczaj układane w większe opakowania zbiorcze przesyłane między poszczególnymi centrami logistycznymi, zanim trafią do kuriera, który dostarczy je do odbiorcy. Twoja paczka może znaleźć się na samym dole, przygnieciona ciężarem setek kilogramów innych przesyłek. Struktura starego, raz już użytego kartonu często jest osłabiona i podatna na zgniecenie, co niemal gwarantuje uszkodzenie zawartości.
Opcjonalne kontrole w celu weryfikacji zawartości paczki
Przygotowując opakowanie paczki międzynarodowej, warto pamiętać, że przesyłka może być sprawdzana przez służby celne. Funkcjonariusze celni mają prawo otworzyć paczkę, by zweryfikować jej zawartość. Nowy, mocny karton można łatwo otworzyć i bezpiecznie zamknąć ponownie wytrzymałą taśmą. Stare, zniszczone opakowanie może się po takiej kontroli całkowicie rozpaść, a jego ponowne zabezpieczenie będzie niemożliwe, co narazi Twoją przesyłkę na uszkodzenie w dalszej drodze.
Podsumowując, uszkodzenie lub zagubienie zawartości paczki międzynarodowej generuje skomplikowany i długotrwały proces reklamacyjny. Przewoźnik może odrzucić roszczenie, jeśli uzna, że opakowanie było nieodpowiednio dopasowane do rodzaju transportu. Inwestycja w nowe solidne opakowanie, wypełnienie ochronne i solidną taśmę to najlepszy sposób na uniknięcie tych problemów. Przygotowując się do wysyłki nawet pojedynczej paczki zagranicznej, warto pamiętać, że używany karton stracił już część swojej pierwotnej sztywności i wytrzymałości. Wysyłając w nim paczkę za granicę, podejmujesz ogromne ryzyko, że nie dotrze ona do odbiorcy w nienaruszonym stanie. Nowe, mocne opakowanie to niewielki koszt w porównaniu z wartością przesyłki i potencjalnymi stratami.